AccueilNederlandDe genezing van...

De genezing van de tien melaatsen

Door HE Silwan, Metropoliet van Byblus, Al-Batrun en de berg Libanon

(Preek op de zondagslezing voor de tien melaatsen (Lucas 17:12-19), die wordt gelezen op de 12e na Hemelvaartszondag)

Het getal tien heeft zijn symboliek in Candle. Schrift, omdat het een van de bijbelse getallen is die perfectie symboliseren. Op basis hiervan kunnen we zeggen dat de genezing van de tien melaatsen niet alleen een bepaald aantal zieke mensen betekent, maar zich ook uitstrekt tot de hele mensheid en betrekking heeft op zijn relatie met God en hoe deze kan worden hersteld volgens Gods plan voor de mens.

Lepra is een gevaarlijke ziekte, waarvan de gevolgen veel verder reiken dan de persoonlijke gezondheid van de patiënt, aangezien een persoon die besmet is met lepra zich volledig heeft geïsoleerd van zijn familie, sociale, professionele en religieuze omgeving. Men kan zeggen dat de melaatse een beeld is van de mensheid, die ziek is geworden door de zonde en wiens natuur onderhevig is geworden aan verdorvenheid, waardoor ze in wezen gescheiden van God leeft. Als gevolg hiervan is de relatie tussen haar leden verstoord geraakt, vergelijkbaar met wat er gebeurde met Adam en Eva in het paradijs, en ook tussen hen en God.

Of we nu denken aan de ziekte van melaatsheid of aan de staat van de menselijke natuur in zonde, de ziekte impliceert de aanwezigheid van een grote pijn, die een persoon zou moeten doen streven om het te overwinnen, om te vragen om genezen te worden van de ziekte van de zonde.

En als een persoon in die hel leeft, waarin de melaatsen toen leefden, geïsoleerd van de menselijke samenleving en van Gods volk vanwege zijn cultische onreinheid, dan blijft voor hem het streven naar genezing de enige uitweg. Dit wordt mogelijk als de patiënt begint na te denken over de gave van het leven, de Bron en het doel ervan, zichzelf probeert te leren kennen in het licht van geloof en kennis van God, Gods woord met de meest serieuze houding aanvaardt en het begint te vervullen.

Maar wat is de manier om de zaken weer normaal te krijgen? En hiermee wordt bedoeld dat de melaatse terugkeert zoals hij was voor zijn melaatsheid?

De genezing van de tien melaatsen geeft ons een antwoord op deze vraag. Toen Jezus hen vroeg om zich aan de priesters te laten zien om hen te laten bevestigen dat de zieken inderdaad genezen waren, wierp hun gehoorzaamheid vruchten af ​​zodra ze het gebod van Christus vervulden: « ga heen, laat jezelf zien aan de priesters. » « En terwijl ze gingen, werden ze gereinigd » (Lucas 17:14).

De terugkeer van de Samaritaan naar Jezus om Hem te danken en te aanbidden, toont ons echter iets geheel nieuws en ontdekt een andere diepte in de mens. Het herstel van de mens vindt hier plaats in twee fasen. Ten eerste roept Jezus op tot dankzegging en lofprijs aan God met de woorden: « Hoe komt het dat anderen niet gevonden werden om terug te keren om God eer te geven, behalve deze vreemdeling? ». En dan bevestigt hij dat degene die van melaatsheid genezen is, verder moet gaan op de weg van geloof en verlossing: “sta op, ga heen: uw geloof heeft u gered” (Lukas 17:18-19). Dit is precies wat het betekent voor de mensheid om genezen te worden en haar toestand te normaliseren in overeenstemming met Gods voorzienigheid.

Laten we daarom enkele algemene kenmerken van Gods reddende voorzienigheid op een rijtje zetten, die het geval van de genezing van de tien melaatsen ons onthult.

Het eerste onderscheidende kenmerk is Gods goedheid en welwillendheid, wat de basis is van Jezus’ prediking over bekering en de nadering van het koninkrijk der hemelen. Want als het koninkrijk van God gerechtigheid en heiligheid is en het geen corruptie, ziekte of gebrek kent, dan leidt dit ons niet alleen tot het herstel van het materiële leven en de gezondheid, maar in de eerste plaats – tot onze overwinning over de realiteit van de zonde, kwaad, corruptie en de ziekte die inherent is aan onze huidige toestand. Zo zal onze natuur haar schoonheid terugkrijgen die God voor haar bedoeld heeft. En we begrijpen tastbaar dat het geloof in Jezus, net als de tiende genezen melaatse, de zaden van deze overwinning in zich draagt.

Het tweede kenmerk is de barmhartigheid van God, waarmee Jezus allen schenkt die zijn barmhartigheid zoeken, zoals het geval is met de tien melaatsen. Gods barmhartigheid omvat echter de hele mensheid en elk individu, zonder partijdigheid of onderscheid tussen hen. Jezus zelf zei eerder dat God « zijn zon laat opgaan over de slechten en de goeden, en regen laat regenen over de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen » (Matt. 5:45).

Het derde kenmerk is de oproep van Jezus tot bekering, gepersonifieerd door de Samaritaan, die God verheerlijkt voor Zijn goedheid door Hem te danken voor Zijn welwillendheid en Zijn Heerschappij te aanbidden.

In deze evangelielezing wordt de persoonlijke terugkeer naar God beschreven, maar hetzelfde wordt verwacht van Gods volk. Want als de andere negen melaatsen niet terugkomen om te danken en samen met de Samaritaan weigeren zich te bekeren, laten ze niet toe dat de woorden van de Heer in vervulling gaan over de bijeenkomst van Gods volk, dat eensgezind belijdt en dankt aan God: “ waar twee of drie in Mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden” (Matt. 18:20). De negen lichamelijk genezen hebben niet de diepte van het geloof in Jezus bereikt en zijn daarom in de staat van lichamelijke genezing zonder geestelijke genezing te ontvangen, terwijl de melaatse Samaritaan het zuurdesem wordt van Gods volk, aan wie de Heer gebiedt: “zo laat uw licht schijnt voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw hemelse Vader verheerlijken” (Matteüs 5:16).

Moeten we Degene niet bedanken die ons helpt om de diepte van de Samaritaan genezen van melaatsheid te bereiken, om onszelf te tonen als een gemeente die gelooft in het evangelie en getuigt van Gods voorzienigheid onder onze landgenoten?

Heer, sta ons toe het toppunt van geloof te bereiken dat U vond in de tiende melaatse, en leer ons hoe we liefde voor Uw evangelie kunnen verwerven! Zegen het zuurdesem van Uw nieuwe volk, dat U in het deeg van onze wereld hebt gezaaid, en heilig het voor zijn redding!

Bron: krant « My Flock », nr. 3 december 2022 (in het Arabisch)

Lien source

Publicité

Plus articles a lire

spot_img
spot_img

Faites la subscription avec nous

Lire ausi The European Times.

Lire la suite

Rohingya’s in de vuurlinie terwijl het conflict heviger wordt in Rakhine europahoy.news

Rakhine was het toneel van een brutaal militair optreden tegen de Rohingya in 2017, resulterend in de dood van ongeveer 10.000 mannen, vrouwen en pasgeborenen en de uittocht van bijna 750.000 leden van de gemeenschap, van wie velen nog...

Myanmar : les Rohingyas en ligne de mire alors que le conflit Rakhine s’intensifie

Rakhine était le lieu d'une répression brutale contre les Rohingyas par l'armée en 2017, entraînant la mort de quelque 10 000 hommes, femmes et nouveau-nés et l'exode de près de 750 000 membres de la communauté, dont beaucoup continuent...

Samenstelling en werking van het overlegcomité van de DABS

De wet van 13 september 2023 houdende diverse bepalingen inzake modernisering van de burgerlijke stand heeft een aantal bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek gewijzigd om ze in overeenstemming te brengen met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Hiertoe werd een...

Profitez d'un accès exclusif à l'ensemble de notre contenu

Bientôt, nous aurons un abonnement en ligne et vous pourrez débloquer tous les articles que vous rencontrerez.