AccueilNederlandNieuwe theorie suggereert...

Nieuwe theorie suggereert dat de oorsprong van het leven op aardachtige planeten waarschijnlijk is

Het nieuwe artikel stelt dat de algemeen aanvaarde theorie van astrofysicus Brandon Carter verkeerde logica gebruikte.

Volgens een recent artikel van een wiskundeprofessor aan de Universiteit van Arkansas levert het bestaan ​​van leven op aarde het bewijs dat abiogenese relatief eenvoudig is op planeten die vergelijkbaar zijn met de aarde, wat de conclusie van het « Carter-argument » weerlegt.

Geeft de aanwezigheid van leven op aarde enig inzicht in de waarschijnlijkheid dat abiogenese – het proces waarbij leven voor het eerst uit anorganische stoffen tevoorschijn komt – elders plaatsvindt? Dat is een vraag die wetenschappers al een tijdje verbijstert, evenals alle anderen die geneigd zijn erover na te denken.

Daniël Whitmire. Krediet: Universiteit van Arkansas

Astrofysicus Brandon Carter maakt de algemeen aanvaarde bewering dat het selectie-effect van ons eigen bestaan ​​ons waarnemingsvermogen beperkt. Er kan niets worden geconcludeerd over de waarschijnlijkheid van leven elders op basis van het feit dat we op een planeet moesten belanden waar abiogenese plaatsvond.

Hij beweerde dat het begrijpen van het leven op deze aarde op zijn best neutrale waarde had. Een andere manier om ernaar te kijken is te zeggen dat, omdat de aarde niet willekeurig is gekozen uit de groep van alle aardachtige planeten, ze niet kan worden gezien als een typische aardachtige planeet.

Echter, een recent artikel van de gepensioneerde astrofysicus en Universiteit van Arkansas wiskunde-instructeur Daniel Whitmire stelt dat Carters logica gebrekkig was. Whitmire beweert dat Carters theorie lijdt aan « The Old Evidence Problem » in de Bayesiaanse bevestigingstheorie, die wordt gebruikt om een ​​theorie of hypothese bij te werken in het licht van nieuw bewijsmateriaal, ondanks het feit dat het wijdverbreide acceptatie heeft gekregen.

Na een paar voorbeelden te hebben gegeven van hoe deze formule wordt gebruikt om waarschijnlijkheden te berekenen en welke rol oud bewijsmateriaal speelt, richt Whitmire zich op wat hij de conceptie-analogie noemt.

Zoals hij uitlegt: « Je zou, net als Carter, kunnen beweren dat ik besta, ongeacht of mijn conceptie moeilijk of gemakkelijk was, en dus kan niets worden afgeleid over de vraag of mijn conceptie moeilijk of gemakkelijk was alleen uit mijn bestaan. »

In deze analogie betekent « hard » dat anticonceptie werd gebruikt. « Gemakkelijk » betekent dat er geen anticonceptie is gebruikt. In elk geval kent Whitmire waarden toe aan deze proposities.

Whitmire vervolgt: “Mijn bestaan ​​is echter oud bewijs en moet als zodanig worden behandeld. Wanneer dit is gebeurd, is de conclusie dat het veel waarschijnlijker is dat mijn conceptie gemakkelijk was. In het geval van abiogenese is het hetzelfde. Het bestaan ​​van leven op aarde is oud bewijs en net als in de conceptie-analogie is de waarschijnlijkheid dat abiogenese gemakkelijk is veel waarschijnlijker.”

Met andere woorden, het bewijs van leven op aarde is niet van neutrale waarde bij het pleiten voor leven op soortgelijke planeten. Als zodanig suggereert ons leven dat het waarschijnlijker is dat er leven ontstaat op andere aardachtige planeten – misschien zelfs op de recente planeet van het « superaarde » -type, LP 890-9b, ontdekt op 100 lichtjaar afstand.

Referentie: « Abiogenesis: het argument van Carter heroverwogen » door Daniel P. Whitmire, 23 september 2022, Internationaal tijdschrift voor astrobiologie.
DOI: 10.1017/S1473550422000350