AccueilNederlandNASA's InSight Lander...

NASA’s InSight Lander is met pensioen gegaan

Het landerteam probeerde twee keer contact op te nemen met het ruimtevaartuig zonder reactie, waardoor ze concludeerden dat het geen stroom meer had.
NASA’s InSight-missie eindigde na vier jaar verzamelen van unieke wetenschappelijke gegevens over Mars. Missiecontrollers van het Jet Propulsion Laboratory van het bureau in Zuid-Californië konden na twee opeenvolgende pogingen geen contact maken met de lander, wat hen tot de conclusie bracht dat de batterijen op zonne-energie van het ruimtevaartuig bijna leeg waren – staatsingenieurs noemen het « dode bus ».

Een van de laatste souvenirfoto’s: de InSight-ruimtesonde legde dit beeld vast van de seismometer op het oppervlak van Mars op 11 december 2022. Afbeelding tegoed: NASA/JPL

NASA had eerder besloten de missie als beëindigd te verklaren als de lander twee communicatiepogingen had gemist. Het bureau zal blijven luisteren naar een signaal van de lander, voor het geval dat, maar het wordt op dit moment als onwaarschijnlijk beschouwd. De laatste keer dat InSight met de aarde communiceerde, was op 15 december.

« Ik heb de lancering en landing van deze missie gezien, en hoewel het altijd triest is om afscheid te nemen van een ruimtevaartuig, is de fascinerende wetenschap van InSight een reden voor een feestje », zegt Thomas Zurbuchen, associate administrator van NASA’s directoraat voor wetenschappelijke missies in Washington.

“Alleen al de seismische gegevens van deze Discovery Program-missie bieden geweldige informatie, niet alleen over Mars, maar ook over andere rotsachtige lichamen, waaronder de aarde. »

Een groot probleem voor de stroomvoorziening van de lander: in mei 2022 waren de zonnecellen al bedekt met een dikke laag stof, die niet meer te verwijderen was. Afbeelding: NASA/JPL – Caltech

InSight, afkorting van Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport, ging op pad om het diepe binnenste van Mars te bestuderen. Gegevens van de lander leverden details op over de binnenste lagen van Mars, de verrassend variabele overblijfselen van het bijna uitgestorven magnetische veld onder het oppervlak, het weer op dit deel van Mars en tal van seismische activiteiten.

« Het avontuur van je leven »

« Het is een levenslang avontuur geweest voor ons Zwitserse team, dat al in 1997 is begonnen », zegt prof. Domenico Giardini, Mars-teamleider bij ETH Zürich.

« We hebben bijgedragen aan InSight, de seismometer-elektronica, projectmanagement, ontwerp en dagelijkse werking van de Marsquake-service en we kregen eindelijk de kans om geweldig onderzoek te doen. We hadden veel geluk in ons leven als onderzoekers en wetenschappers om deel te kunnen nemen aan een succesvolle planetaire verkenningsmissie.

De zeer gevoelige seismometer detecteerde 1.318 bevingen in maart, waaronder aardbevingen veroorzaakt door meteorietinslagen; de grootste brokken ijs ter grootte van een rots die eind vorig jaar werden ontdekt.

Dergelijke effecten helpen wetenschappers de ouderdom van het oppervlak van de planeet te bepalen, en seismometergegevens bieden wetenschappers een middel om de korst, mantel en kern van de planeet te bestuderen.

“Het was de eerste missie om het diepe binnenste van een andere planeet te verkennen. We weten nu bijvoorbeeld dat de kern te groot is voor onze klassieke modellen, wat de manier verandert waarop we denken over terrestrische planeten in ons zonnestelsel en elders in het universum”, zegt Simon Staehler, een senior wetenschapper werkzaam in seismologie en geodynamica. . . groep geleid door Domenico Giardini aan het Instituut voor Geofysica, ETH Zürich.

De seismometer was het laatste wetenschappelijke instrument dat nog aan was, terwijl stof dat zich ophoopte op de zonnepanelen van de lander geleidelijk zijn energie verminderde, een proces dat begon voordat NASA de missie eerder dit jaar verlengde.

« Inzicht is de afgelopen vier jaar zo’n belangrijk onderdeel van ons leven geweest », zegt John Clinton, directeur seismische netwerken bij de Zwitserse seismologische dienst van ETH Zürich en hoofd van de Marsquake-dienst van Insight. « Bien que l’examen quotidien des nouvelles données de Mars soit malheureusement terminé, l’analyse de cet incroyable ensemble de données se poursuivra pendant des années – nous avons encore de nombreuses énigmes à résoudre et il y a sans aucun doute de nouvelles découvertes à doen. »

Bron: ETH Zürich

!function(f,b,e,v,n,t,s){if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version=’2.0′;n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,’script’,’https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js’);fbq(‘init’,’1254095111342376′);fbq(‘track’,’PageView’);{« @context »: »http:\/\/schema.org », »@type »: »article », »mainEntityOfPage »:{« @type »: »WebPage », »@id »: »https:\/\/www.etoiledeurope.com\/2022\/12\/insight-lander-de-la-nasa-a-pris-sa-retraite\/ »}, »dateCreated »: »2022-12-26 13:26:13″, »datePublished »: »2022-12-26 13:26:13″, »dateModified »: »2022-12-26 13:26:13″, »url »: »https:\/\/www.etoiledeurope.com\/2022\/12\/insight-lander-de-la-nasa-a-pris-sa-retraite\/ », »headline »: »InSight Lander de la NASA a pris sa retraite », »name »: »InSight Lander de la NASA a pris sa retraite », »articleBody »: » \r\n

div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/span>\t\t\t\t\t\t\n

L’\u00e9quipe de l’atterrisseur a tent\u00e9 de contacter le vaisseau spatial \u00e0 deux reprises sans r\u00e9ponse, ce qui les a amen\u00e9s \u00e0 conclure qu’il \u00e9tait \u00e0 court d’\u00e9nergie.<\/strong><\/p>\n

La mission InSight de la NASA<\/a> a pris fin apr\u00e8s quatre ans de collecte de donn\u00e9es scientifiques uniques sur Mars. Les contr\u00f4leurs de mission du Jet Propulsion Laboratory de l’agence dans le sud de la Californie n’ont pas pu contacter l’atterrisseur apr\u00e8s deux tentatives cons\u00e9cutives, ce qui les a amen\u00e9s \u00e0 conclure que les batteries \u00e0 \u00e9nergie solaire du vaisseau spatial \u00e9taient \u00e0 court d’\u00e9nergie – les ing\u00e9nieurs de l’\u00c9tat appellent \ »bus mort\ ».<\/p><\/span>\n

<

div id=\ »attachment_515325\ » style=\ »width: 1574px\ » class=\ »wp-caption aligncenter\ »>  L'\u00e9quipe de l'atterrisseur a tent\u00e9 de contacter le vaisseau spatial \u00e0 deux reprises sans r\u00e9ponse, ce qui les a amen\u00e9s \u00e0 conclure qu'il \u00e9tait \u00e0 court d'\u00e9nergie.

<